CARPE DIEM | installation, stypendium

CARPE DIEM Terminy „czas” i „przestrzeń” mają dla mnie charakter absolutny i zawsze relatywny. Nie tylko liczymy czas według kultury, do której przynależymy, ale również doświadczamy go różnie w zależności od pory roku bądź naszego wieku. Przestrzeń również podlega ciągłemu przeobrażaniu się, postrzegamy te same miejsca w inny sposób, gdy zmienia się nasz nastrój, wiedza na ich temat, lub chociażby światło w ciagu dnia. Nie jest łatwo zdefiniować, czym są czas i przestrzeń, dla mnie jednak są ze sobą splecione w  sposób ciągły. Szukając formy, która w pewien sposób odzwierciedla relację między nimi, narysowałam klepsydrę. To nie tylko prosta metafora stale upływającego czasu. Przyglądając się jej strukturze można wyróżnić trzy elementy. Jeśli założymy, że część górna jest przyszłością, nieznanym, a część dolna jest przeszłością, tym co zapamiętane i zapomniane, wtedy środkowa, wąska część stanowić będzie teraźniejszość, s t a w a n i e s i ę .


Jednak to zawsze człowiek jest w  centrum moich zainteresowań, a  możliwość „schwytania” momentu i jakiegoś miejsca, by wywołać reakcję u odbiorcy, wpłynąć na jego emocje, jest dla mnie niezwykle pięknym aspektem każdej twórczości. Dlatego postanowiłam zbudować formę, która by mi takie działanie umożliwiła. Zainspirowana rozważeniami na temat relacji czasu i przestrzeni wymyśliłam interaktywną instalację, ograniczoną przestrzeń, do której każdy mógłby wejść. Moja klepsydra, wysoka na ponad 4 m. i szeroka na 2,5 m. miałaby zawieszone w środkowej części lustro sferyczne. Dzięki temu odwiedzająca osoba, spojrzawszy w górę, dostrzegałaby swoje własne odbicie, w tym konkretnym momencie. Zależało mi na tym, żeby stworzyć miejsce na tyle kameralne, by potęgowało uczucie intymności i wyciszena. Pozwalało zatrzymać się i pomyśleć o danej chwili. To jest powód, dla którego nazwałam swój projekt ‘Carpe Diem”.




Projekt oraz makiety przygotowałam w czasie stypendium w École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu w 2009 roku. Instalację zrealizowałam w ramach zbiorowej wystawy studentów jednej ze szkolnych pracowni 'les espace et temps' prowadzonej przez profesora Marca Thébault. Wystawa odbyła się w Galerii BizArt, w Shanghaju, w kwietniu 2010 r.